Malmö FF

Hösten 2013 blev Malmö FF svenska mästare i fotboll. Allsvenskan toppades med fem poäng tillgodo på tvåan AIK. I år är det samma tågordning i toppen på den folkkära serien. Den 5 oktober, tre omgångar från slutet möts dessa två lag på Friends Arena. I nuläget ligger ”di blåe” sex poäng före. Hur kommer ställningen att stå när lagen möts? Blir det en seriefinal av rang? Eller har Malmö då redan dragit ifrån? Malmö FFSpekulationerna på fansens internetsidor svallar höga. De som håller på AIK önskar att motståndarna skall bli distraherade av matcherna i Champions League Play Off mot österrikiska FC Salzburg. Huruvida fokuseringen på Europaspel inverkar på allsvenska satsningen återstår att se. Men Malmö FF är professionella och skall nog kunna ladda på rätt sätt mellan matcherna. Om klubben kan vi på dess hemsida läsa i historiken att alltsedan 1910 har man varit ett lag att räkna med, och 20 allsvenska segrar motsäger inte detta. Skall det bli 21 i år? I så fall oslagbart.

Derby i Stockholm gynnar Malmö

I Stockholm är rivaliteten stor mellan AIK och Djurgården. När senaste derbyt slutade oavgjort gav Djurgården med detta Malmö FF en hjälpande hand. Vilket inte bekymrade dem, bara bra att den allvarligaste konkurrenten AIK inte kan ta hjälp av oss i jakten på serietoppen, menade djurgårdarna. När Malmö samtidigt vann försämrade detta inte oddsen för klubben på spelsajterna.Om det skall fungera hela vägen för mästarna krävs att spelarna får vara hela. Riskerna med Europaspel är ju att spelarskador lättare kan uppstå, dels för tätare matchning men också för att det är tuffare tag. Men Malmö har hitintills visat att de har en bred trupp och att det alltid finns spelare att fylla upp eventuella vakanser. Detta talar för Malmö FF som svenska mästare 2014.