Populäraste fotbollsklubbarna

Fotbollen berör, det är en sak som är säker. För de allra flesta sker det lagom nivå, man ser matcher, står och faller med laget beroende på med eller motgång. För somliga handlar dock hela ens liv om laget.Nu är det förstås svårt att säga att det finns någon faktisk korrelation, men vi tänkte genom att titta på ett par lag som är mycket populära och som också har bitvis fanatiska fans för vilka det inte räcker att bara införskaffa en fotbollströja och en halsduk av årets modell, dessa personer lever och andas för sina klubbars skull. Och ni som saknar er klubb här på listan, avrätta oss inte. Vi vet att det finns fler exempel, så om du saknar just ditt lag – skicka oss ett mejl och berätta varför du tycker att dom förtjänar en plats på listan.

Liverpool

Liverpool från England är ett av världens mest populära fotbollslag världen över. Egentligen så behöver man inte säga så mycket mer om den saken än att visa den video som ligger alldeles under denna text. I videon så spelar laget från arbetarklasstaden Liverpool i östra England, för första gången en match i Australien. Så långt kanske det inte låter så värst anmärkningsvärt. Men när du klickar på ”spela” så ser du att det har samlats 95 000 Australiensiska fans för att se dem spela. 1700 mil skiljer mellan Liverpool och Melbourne, men vi tror att Engelsmännen kände sig ganska så hemma ändå.

Hammarby

Nu kommer förstås alla fans av övriga lag i Sverige, inte minst AIK- och Djurgårdsfansen att gå i taket. Men faktum är att Hammarby har de bästa fansen i Sverige, inte bara spekulativt utan även statistiskt sett. Hammarby spelar för närvarande i Superettan som inte ens är Sveriges högstadivision, men ändå så har man ett betydligt högre publiksnitt än topplagen i Allsvenskan. Med några matcher kvar av säsongen så har laget ett snitt på över 19 000 personer per match. Betänk då att man möter lag som GIF Sundsvall, Jönköping Södra och IFK Värnamo.Häcken, ett av lagen på den övre delen av den allsvenska tabellen hade nyligen under tusen personer på en av sina hemmamatcher. Såhär kan det se ut, och LÅTA på Hammarbys hemmamatcher!

Leif Claesson