Allsvenskan 2014

Årets Allsvenskan börjar lida mot sitt slut och då kan det vara på sin plats att göra en liten återblick och även titta till hur det kan komma att se ut när sista omgången är färdigspelad i början av november.

Vad gäller toppen av Allsvenskan så har mycket handlat om fjolårets mästare Malmö FF, eller egentligen bara om Malmö FF eftersom skåningarna sedan första omgången då man slog nykomlingen Falkenbergs FF med 3-0 hemma på Swedbank Stadion. Efter det har det ljusblå tåget rullat på och i somras såg det ut som att laget skulle gå mot en enkel då man ledde serien med hela 10 poäng.

Dock så hade man det tungt under augusti och tappade poäng i några matcher, vilket innebär att MFF i dagsläget endast har 5 poäng tillgodo på tvåan AIK, vilka dessutom har en match mindre spelad. Skulle AIK vinna nästa match skiljer endast 2 poäng upp till MFF och då kommer de 7 omgångar som återstår att bli oerhört spännande. Om några veckor, närmare bestämt den 5 oktober, tar AIK emot MFF hemma på Friends Arena i en match som troligtvis blir helt avgörande för guldstriden. Ska guldet hamna i Solna eller Malmö, det är frågan.

Tittar man i andra delen av tabellen så är det även där hårt. Brommapojkarna är förvisso avsågade  för länge sedan, men mellan Mjällby strax under strecket, IFK Norrköping på kvalplats samt Falkenberg och Gefle skiljer det endast fyra poäng. Räkna med en hård strid ända in på målsnöret då samtliga fyra lag kommer att göra allt för att undvika nedflyttning till Superettan. I sista omgången möter dessutom Falkenberg och Mjällby varandra. En match som kan bli helt avgörande för bottenstriden.