Boxning för fotbollsspelare

Att det skulle vara bra för fotbollsspelare att börja träna boxning kanske till en början verkar konstigt, men det finns många fördelar med det. Boxning är en sport där man som idrottsman får många goda egenskaper och den stärker en både fysiskt och psykiskt.I Lidköping har till exempel fotbollsklubben Götene IF börjat använda sig av boxningsträning för att komma i form. Kanske är detta även något för dig och din klubb?219230-woman-boxing

Fördelar med boxningsträning

Oavsett vilken typ av träning man använder sig av är det bra att variera sig. En bodybuilder behöver till exempel byta övningar ibland för att musklerna ska fortsätta att utvecklas. Likaså kan en fotbollsspelare ha nytta av boxning. Förutom att spelarna får en bra träning av hela kroppen tränar de även upp sin tajming och fotarbetet. Det är heller inte nödvändigt att sparra mot varandra för att få ett effektivt träningspass, även om det tränar upp tajmingen och reaktionsförmågan mer.

Avstressande

När du fokuserar på att ha rätt slagteknik minskar din stressnivå och det är allmänt känt att boxning är ett bra sätt att göra sig av med sina aggressioner.

Ödmjukhet

För de som väljer att sparra ger boxning andra fördelar. Om du klarar av att gå i ringen blir det också lättare att stå emot motståndarna i en fotbollsmatch. Dessutom ger det ödmjukhet att möta en mer erfaren boxare och få känna sig underlägsen

Ger dig en utmaning

Enligt en studie som sportkanalen ESPN har gjort är boxning den svåraste sporten att lära sig. Den utmaningen är något som du kan dra nytta av. Om du blir riktigt bra på boxning känner du att du klarar av det mesta.

Bra utrustning

Det är viktigt att ha bra utrustning när du tränar boxning, och det allra viktigaste är förstås att ha ett par sköna boxningshandskar som sitter bekvämt. Du kan köpa dina boxningshandskar hos Highwhey.

Avslutningsvis

Det går att se boxningsträningen som en kul variation till fotbollsträningen. Särskilt under försäsongsträningen passar den bra för att bygga upp spelarna. Få idrottsmän är lika vältränade som boxare och det är något att ta efter.