De vinstrikaste klubbarna i de bästa ligorna

Ett säkert mått på styrkan hos olika länders ligor visar sig i resultaten från internationella sammanhang. En sammanställning av resultaten från Europacupen som senare bytte namn till UEFA Champions League och Cupvinnarnas Cup visar att fyra länder ligger i topp. uefaDe fyra länder som dominerar titlarna i Champions League är Spanien på första plats följt av England, Tyskland och Italien. Frankrike följer som god femma. Vad beträffar Cupvinnarcupen som arrangerades åren 1960–99 av UEFA, som numera kallas UEFA-cupen, vanns de flesta titlarna av FC Barcelona (Spanien) med fyra titlar totalt. RSC Anderlecht (Holland), Chelsea FC (England), Dynamo Kiev (Ukraina) och AC Milan (Italien) vann cupen två gånger var. Nedan följer en kort översikt över de främsta ligorna som historiskt dominerat Europaligorna samt ligornas mest vinstrika lag.

Spanien

1927 bildades Primera Division eller La Liga som är högsta divisionen med 20 lag. Näst efter kommer Segunda Division. Real Madrid den främsta klubben genom historien med 32 ligatitlar, följt av FC Barcelona med 21. Real Madrid, Barcelona och Athletic Bilbao har aldrig flyttats ner från högsta serien. Spanska lag har också flertalet titlar i de europeiska cuperna.

England

1992 bildades FA Premier League som är högsta divisionen i England med The Championship som andradivision. Vinnarna i Premier Leage sedan 1992 är Manchester United med tretton titlar, Arsenal tre, Chelsea tre, Manchester City två och Blackburn Rovers en. Märkligt nog har inte Liverpool, som i övrigt lyckats bra i andra cuper och även internationellt, vunnit en enda gång.

Tyskland

1963 bildades Bundesliga där ’2. Bundesliga’ utgör andra divisionen. Flest titlar har Bayern Munchen (24), Borussia Mönchengladbach (5), Borussia Dortmund (5), Werder Brehmen (4) och Hamburger SV (3). Styrkan i tysk forboll visades tydligt i Champions Leaguefinalen 2012 som vanns av Bayern Munchen mot Dortmund med 2-1.

Italien

Serie A bildades 1929 med serie B som andradivision. Juventus ligger på första plats med sina 28 segrar, Milan har 15 och Inter 13.

Prof. Leif Cremin