Det svenska intresset för Premier League

Fotbollskulturen i Sverige är inte bara begränsad till våra egna ligor, spännande som de än må vara. En stor del av fotbollsintresset riktar sig även till andra andra länder med stora och konkurrenskraftiga ligor. Och det är inte få som specifikt riktat in sig på den engelska ligan Premier League.premier_league_377958841Förrutom att Premier League rent allmänt har en väldigt stor internationell fanbas kan vi nog även säga att just det svenska intresset till en viss del har att göra med att vi vill se hur våra landsmän kan prestera utanför våra egna ligor. De som haft favoritspelare som gått över från Allsvenskan till Premier League kan mycket väl ha tagit med sitt fotbollsintresse dit och valt att följa denna liga likväl. Men även om man bortser från detta går det knappast att förneka att Premier League är fotboll på absolut elitnivå och har några av världen bästa spelare.Populariteten av Premier League har även sträckt sig till odds och betting. Det finns många som gärna satsar en slant på uppkommande Premier League-matcher och detta intresse har skapat utrymme för många att ge tips om dessa matcher på sina egna sajter.När säsongen 2016/2017 började fanns det fyra svenska spelare med i Premier League:

• Kristoffer Nordfeldt (Swansea)
  • Jonas Olsson (West Bromwich Albion)
  • Sebbe Larsson (Sunderland)
  • Zlatan Ibrahimovic (Manchester United)

Alla talar så klart om Zlatan i Premier League just nu och det är nu oviss om han faktiskt kommer att vara kvar i laget längre än fram till sommaren. Tydligen har MLS-Klubben LA Galaxy tänkt erbjuda Zlatan ett kontrakt redan den kommande sommaren. Kanske kommer detta göra att fler svenskar även får upp ögonen för den amerikanska fotbollsligan.Det finns även ett antal andra spelare från Norden med. Detta inkluderar 3 spelare från Danmark och två från Island respektive Norge.