EM-kvalet igång

Det svenska landslaget har nu börjat den långa vägen fram mot sommaren 2016 års EM som då avgörs i Frankrike. Kvalet inleddes tidigare denna vecka mot Österrike och laget stod för en stabil insats.Med denna stabila insats så lyckades man efter en del om och men säkra en poäng i bortamatchen som spelades i Wien inför en traditionsenligt kokande Ernst Happel-Stadion. Efter en mardrömsstart där österrikarna gjorde 1-0 på en något tveksamt dömd straff så kom Sverige igång något bättre och kunde under längre stunder hålla bollen inom laget, mycket tack vare en debuterande Erkan Zengin.

Zengin glänste

Faktum var att Erkan Zengin, som egentligen inte ens skulle ha startat matchen,  utmärkte sig som Sveriges främsta spelare för kvällen. Symptomatiskt så var det också han som efter en skarv från Zlatan Ibrahimovic, satte in kvitteringen efter att ha tagit ner bollen på bröstet, vänt uppåt i banan och därefter med ett riktigt kanonskott krutat in bollen tätt intill den vänstra stolpen. Minuterna senare kom samme Zengin i en liknande situation där han drog till med högern och fick på ett kanske ännu vassare skott som tyvärr dunkade stenhårt i ribban och ut.Chanser under matchen saknades inte, men det var inte heller något skönspel, snarare så var det ett ställningskrig där inget av lagen ville förlora sin poäng. Båda lagen är nämligen tillsammans med Ryssland de lag som spås vara favoriter till att ta platserna till EM-slutspelet. Matchen slutade till slut också 1-1 och därmed hade båda lagen tagit varsin första poäng i EM-kvalet. Här ser ni bilder från matchen.

Ryssen härnäst

Näst på tur i kvalet för Sveriges del står just Ryssland, en match som spelas den nionde oktober hemma på Friends Arena. Ryssland som vann sin första match klart med 4-0 är förmodligen den svåraste motståndaren i gruppen och en seger på hemmaplan mot dem skulle innebära en mycket bra start för Sverige i kvalet.

Leif Claesson