Fotboll – den populäraste ungdomssporten

Sport är en viktig del av många ungas liv och det kanske inte är så förvånande att vår nationalsport även är den mest populära bland unga. fotboll_barn_95194369En stor anledning till varför fotboll är så populär bland unga är att det den är väldigt enkel att komma in i. De flesta skolor har möjligheter för barn att spela just fotboll och det är något skolelever kan göra i sina vanliga kläder, till skillnad från en sport som ishockey.För de som dock funderar på att ge sitt barn chansen att satsa lite mer seriöst på fotboll finns det några saker som kan vara bra att veta. Till att börja med ska man så klart kontakta den lokala fotbollsklubben och höra sig för om de erbjuder fotbollsskolor för barn och i så fall för vilka åldrar. Detta är det bästa sättet att få till organiserad fotbollsträning för barn och unga, och ge dem chansen att få lära sig teknik och lagarbete.En stor fördel med fotboll är att det inte är en stor materialsport; det enda man egentligen behöver satsa på att införskaffa är ett par bekväma och billiga fotbollsskor. Med detta och klubbkläder är man mer eller mindre redo att spela. Det är dock inte omöjligt att klubben föredrar att barn även har benskydd så det inte händer olyckor när något råkar sparka någon annan på smalbenet av misstag.Som förälder måste man vara beredd på att detta kommer att ta lite engagemang från en själv också. Man vill ju naturligtvis vara en bra fotbollsförälder och stötta sitt barn i deras fotbollsspelande. Föräldrar brukar se till att koordinera med varandra en hel del och hjälpa till att fixa både det ena och det andra för laget inför träningar och matcher.

Prof. Leif Cremin