Fotbolls EM 2016 – de bästa spelarna att hålla koll på

Nu när EM är i full gång, kan vi ta en titt på spelarna i de olika lagen och berätta lite mer om dem.

Cristiano Ronaldo

ronaldo_437230345Vi kan inte prata om fotbollsspelar i Europa utan att ta upp Cristiano Ronaldo. Han har vunnit Ballad d’Or 3 gånger och rankas som en av Europas bästa spelare. Han spelar för Real Madrid och portugisiska landslaget eftersom han kommer ursprungligen från Portugal.Utanför planen är han en duktig pokerspelare som gärna sätter sig ned och spelar några partier med sina vänner. Han är till och med en del av PokerStars.eu, den största pokersajten på nätet. Han varken röker eller dricker eftersom det skulle påverka han spelande.Under EM har han så klart spelat väldigt bra, som alltid, men det är svårt att överse faktumet att han just spelat en hel säsong med Real Madrid och en Champions League-final. Kanske är det därför han sa till tidningarna att han tyckte Island firar sitt mål mot Real Madrid:

“De gör ett mål på två chanser. Sedan spelar de bara försvarsspel. Och så firar de som om de vunnit hela EM eller något. Det är att ha små ambitioner. Därför kommer de inte uppnå något.”

Dimitri Payet

Fingerhut

Den här spelare är inte bara populär på planen, han är också ett bra kort i EM-elvan där han redan spelat in 224 000 kronor. Han är känd för fantastisk dribbling och teknik. Han spelar oftast mittfält och i dagsläget spelar han för det franska landslaget.Media har tackar honom och sagt att det är tack vare honom som Frankrike vann över Rumänien för en vecka sedan. Det var i 89 minuten som Payet skruvade bollen i vänstra krysset och gav Frankrike ledningen som räckte matchen ut. Han har definitivt en av de mer intressanta spelarna att hålla utkik efter. Han framstår lite som en underdog men fortsätter att briljera på planen och hjälper Frankrike vidare i EM.

Zlatan Ibrahimovic

Vår egna Zlatan spelar så klart för den svenska landslaget i EM. Utanför spelar han dock för Paris Saint-Germain. Han är den främste målgöraren genom tiderna och är den andre mest formstarka spelaren, efter Ronaldo.Zlatan är inte bara känd för sitt spelande på planen. Han har också nyligen släppt sin egen kollektion med träningskläder under namnet A-Z som fokuserar på herrträningskläder och barnkläder. Än så länge finns ingen damavdelning. Han är också känd för sin självsäkerhet och attityd. Han har inga problem med att ta åt sig äran eller förklara hur han är bäst i världen på fotboll.I skrivande stund är det bara timmar kvar innan Sverige möter Italien och alla går på äggskal. På en presskonferens sa italienska lagets landslagsmålvakten att han förväntar sig problem från Zlatan. Ingen har glömt hur Zlatan dominerade mot Italien under 2004 och tolv års spelande har helt klart gjort honom till en ännu farligare spelare.

Toni Kroos

Maxisport

En tysk spelare som spelar tillsammans med Ronaldo i Real Madrid och som under EM-tider står på Tysklands sida. Kroos är bara 26 år och har visat sig vara en riktig talang. Han spelade för Bayern München redan som 17-åring och hade snabbt vunnit tre Bundesligatitlar. Han är en bra lagspelare som ofta få beröm för sin exakta passningar, att sätta upp mål åt sina medspelare och hans förmåga att skjuta långa skott.Kroos var inte en akademiker i skolan och tycket lektionerna var tråkiga. Han fokusera mycket med på fotbollen och som tur var har det verkligen betalat av sig senare i livet. Han spenderar det mesta av sin fritid med sin fru Jessica och deras son Leon. De har ett hus i Mallorca men är så klart världsresenärer tack vare hans spelschema.