Om matchbollen

Inför varje världs- och Europamästerskap i fotboll släpper FIFA alltid en officiell matchboll. Inför fotbolls-VM i Brasilien har FIFA hämtat inspiration från det brasilianska levnadssättet och skapat en unik matchboll som heter Brazuca. Namnet kommer från portugisiskan och ska återspegla brasilianarnas syn på fotboll, men också deras stolthet och välvilja.1819300-football-soccer-ball-with-world-teams-flags

Folket fick bestämma

Leverantören Adidas har ensamrätt på att leverera VM-bollen till Brasilien. Man lät faktiskt hålla en folkomröstning som skulle avgöra matchbollens namn.På listan fanns det flera kandidater men till sist stod valet mellan tre namn.I omröstningen deltog över en miljon fotbollsintresserade personer.

Här är de tre populäraste namnen på listan

• Brazuca – 77.8 %
  • Bossa Nova – 14,6 %
  • Carnavalesca – 7,6 %

Många tester

Inför fotbolls-VM 2014 har matchbollen genomgått grundliga tester för att säkerställa kvaliteten. Den senaste matchbollen som Adidas levererade till VM i Sydafrika fick mycket kritik från både spelare och tränare. Spelarna menade att bollen skruvade sig konstigt och fick en onaturlig bana i luften. Bollen gjorde det svårt för målvakterna att rädda skotten mot mål. Det ironiska är att det gjorts fler mål under VM i Brasilien än det gjordes under VM i Sydafrika. Om det är på grund av matchbollen eller att målvakterna blivit bättre skall låtas vara osagt.

Utvecklingen går framåt

Tekniken går framåt inom fotbollen. Nya material och tillverkningsmetoder gör att bollarna reagerar olika. Men hur de olika matchbollarna påverkar spelet och resultat är väldigt svårt att mäta. När Sverige tog silver i VM 1958 spelade man med en boll som tillverkats i sydsvenskt läder från en fabrik i Ängelholm. Den bollen tog Sverige till VM-final på hemmaplan mot Brasilien. Kanske var det tack vare läderbollen från Ängelholm som det svenska landslaget tog sig så långt.

Prof. Leif Cremin