Vad är fantasy fotboll?

Fotboll i alla dess former har ju varit populärt sedan långt tillbaka i Sverige. Eller kanske det är mer korrekt att säga ”nästan alla” former. Det finns nämligen en form av fotboll som inte förrän på senare tid har börjat få uppmärksamhet och skapa intresse bland svenska fotbollsfans. Vi talar om fantasy fotboll.fotboll_429393340Vad är då detta? Fantasy fotboll är dels ett sätt att spela om pengar på fotboll men många spelar det även bara för att tävla mot andra. Detta beror helt och hållet på var man vänder sig. Går man till sajt som erbjuder fantasy fotboll för pengar är kan man läsa allt om hur denna delen fungerar och även om det inte har fått så pass stort genomslag att det erbjuds spel på våra inhemska ligor finns det på större mer internationella ligor, till exempel fantasy Premier League.Men oavsett om man spelar för pengar eller inte är grunderna desamma. Allt börjar med en draft där man väljer ut vilka spelare man vill ha på sitt fantasylag. Dessa spelare kostar olika mycket beroende på hur bra de allmänt anses vara och eftersom man endast har en begränsad summa att spendera och måste bygga upp ett komplett fotbollslag kommer man ju behöva överväga sina köp noga.När man väl har ett lag sammanställt så är målet att få så många poäng som möjligt. Detta får man genom att de spelare man valt ut lyckas med saker som att göra eller rädda mål, få assists och liknande. Somliga väljer även att använda sig av minuspoäng när spelare får gul eller rött kort. Det är bara ligamatcher som gäller, så man kan inte tillgodo räkna sig poäng för till exempel VM-matcher.

Prof. Leif Cremin