Världens största sport

Fotboll är som du säkert vet världens största sport. Utan att överdriva är det miljoner och åter miljoner som spelar eller följer sitt favoritlag år ut och år in. Men vad är det som gör fotboll så populärt? Det finns så klart flera svar på detta och vi ska försöka gå lite djupare på detta idag.

Att fotboll är en relativt billig sport som är lätt att delta i har säkerligen bidragit till dess popularitet. Nästan oavsett var på jorden du befinner dig så kan du spela fotboll i någon form. Detta gör att många fler kommer i kontakt med sporten i unga år vilket gör att intresset väcks tidigt. Det är fascinerande att se vilket genomslag fotbollen har på folks liv. Fotbollsspelarna kan idag närmast liknas vid rockstjärnor och varje steg de tar granskas av deras fans.

Tidningar rapporterar om olika hobbies dessa stjärnor har och många tycker säkert det är intressant att få veta mer om dessa storsjärnor. Vem visste till exempel att David Beckham gillade att fäktas? Det är tydligt att många fotbollsstjärnor drivs av sin tävlingsinstinkt när de väljer hobbies. Förutom Beckham och hans fäktning är det många som börjat spela poker. Cristiano Ronaldo är en av dessa som förstått tjusningen med detta taktiska kortspel. Vem vet, kanske skulle du gilla det också?

Nu under sommaren rapporteras det som aldrig förr om de mest obskyra delarna av fotbollscirkusen. Om det inte är udda hobbies så är det eventuella värvningar som diskuteras. Eftersom säsongerna nu har uppehåll så måste sporttidningarna ha annat att skriva om. Begreppet Silly Season används för denna tidsperiod då de mest löjeväckande ryktena blandas med klara affärer. Till oss supportrars stora nöje. En av de mest omskrivna spelarna är fjolårets succéspelare i Monaco Kylian Mbappé som ryktas till bland annat Real Madrid.

Den eventuella övergångssumman ryktas bli 1,8 miljarder vilket skulle göra honom till den dyraste spelaren någonsin. Arsenalstjärnan Alexis Sanchez ryktas också ska röra på sig i sommar och där är Paris Saint Germain den troligaste klubbadressen. Detta kanske blev ett spretigt inlägg men målet var att visa hur världsomspännande intresset för fotboll är. Oavsett om det gäller stjärnornas hobbies, eventuella övergångar eller matchresultat så är intresset oerhört stort. Fotboll är verkligen ett språk som folk världen över talar, och det är någonting otroligt vackert.

Prof. Leif Cremin